شکل ۴-۳: ساختار یک مولد سلول سیلیکونیPV

  • سیستم های فتوولتائیک

      1. معرفی پدیده فتوولتائیک

پدیده ای که در اثر تابش نور خورشید بدون استفاده از مکانیزم های محرک الکتریسیته تولید کند ، پدیده فتوولتائیک گویند و به هر سیستمی که از این پدیده استفاده کند ، سیستم فتوولتائیک گویند . در این روش انرژی تشعشعات خورشید بدون هیچ واسطه ای و فقط به کمک سلول های فتوولتائیک به انرژی الکتریکی تبدیل می شود . مبنای اصلی این پدیده بر مبنای اثر فتوالکتریک است بیان می داشت ، انرژی نور باعث می شود تا الکترون ها از ماده جدا شوند و این اثر ، اساس کار سلول های فتوولتائیک می باشد که در قسمت های بعد به عنوان اصلی ترین قسمت یک سیستم فتوولتائیک با طرز کار آن آشنا خواهیم شد.
این بخش در واقع مبدل انرژی تابشی خورشید به انرژی الکتریکی بدون واسطه مکانیکی می‌باشد. لازم به این بخش در واقع کلیه مشخصات سیستم را کنترل کرده وتوان ورودی پنل ها را طبق طراحی انجام شده و نیاز مصرف کننده به بار یا باتری تزریق و کنترل می‌کند لازم به ذکر است که در این بخش مشخصات و عناصر تشکیل دهنده با توجه به نیازهای بار الکتریکی و مصرف کننده و نیز شرایط آب و هوایی محلی تغییر می‌کند.
با توجه به خروجی DC پنل های فتوولتائیک، مصرف کننده می‌تواند دو نوع DC یا AC باشد، همچنین با آرایش های مختلف پنل های فتوولتائیک می‌توان نیاز مصرف کنندگان مختلف را با توان های متفاوت تأمین نمود. با توجه به کاهش روز افزون ذخائر سوخت فسیلی و خطرات ناشی از بکارگیری نیروگاه های اتمی، گمان قوی وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور سلول های خورشیدی به انرژی برق به‌عنوان جایگزین مناسب و بی خطر برای سوخت های فسیلی و نیروگاه های اتمی توسط بشر بکار گرفته شود.]۲[

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • معرفی سیستم های فتوولتائیک و مزایا و معایب این سیستم ها

      1. مزایای تولید الکتریسته با بهره گرفتن از سیستم های فتوولتائیک

  • در این روش از یک انرژی تجدید پذیر و پاک به عنوان سوخت اصلی استفاده می شود که پایان ناپذیر است و به صورت رایگان در اختیار بشر قرار گرفته است.
  • در این روش هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد بنابراین هزینه تعمیرات و نگهداری آن پایین می باشد.
  • سلول های خورشیدی از سیلیکن ساخته شده که از عناصری می باشند که در بستر رودخانه ها به فراوانی یافت می شوند و بسیار ارزان هستند .
  • سلول ها دارای نسبت توان به وزن بالایی هستند که برای استفاده در ادوات فضایی مناسب می باشند در این روش هیچ نوع آلودگی یا ماده اضافی برای تولید برق ایجاد نمی شود.
  • مراحل ساخت و تحقیقات سیستم های فتوولتائیک با سرعت بسیار در حال توسعه است و روز به روز قیمت سلول های خورشیدی کاهش می یابد .
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...