به طور کلی باید گفت، با توجه به جداول بالا سئوالات به صورت مناسبی عاملها را سنجیده اند و عامل‌های تحقیق اضافه یا کم نشده‌اند. از این رو، در فصل چهارم با توجه به نتایج ریز تحلیل عاملی، به بررسی مدل معادلات ساختاری یا تحلیل عاملی تأییدی پرداخته خواهد شد.

 

۳-۶- جامعه و نمونه آماری

 

۳-۶-۱- جامعه آماری

 

یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد (آذر، مومنی، ۱۳۸۳، ج۱، ۵). اطلاعات موجود از میان نمونه های آماری بازدیدکنندگان (شهرستان پارس آباد بازارچه تیمورپور) به دست آمده است.

 

۳-۶-۲- قلمرو مکانی تحقیق

 

از نظر مکانی در سطح شهرستان پارس آباد بازارچه تیمورپور جامعه آماری می‌باشند که در آن ها (لباس و پوشاک که جزء خریدهای تفننی شده است) فروخته می‌شود.

 

۳-۶-۳- قلمرو زمانی تحقیق

 

قلمرو زمانی تحقیق سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ می‌باشد و موضوع تحقیق در این برهه‌ی زمانی مورد بررسی قرار گرفت.

 

۳-۶-۴- نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه

 

گروه نمونه، یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد (سکاران، ۱۳۸۱، ۲۹۵). یا به عبارت دیگر، تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی‌های اصلی جامعه باشد را نمونه گویند (آذر، مؤمنی، ۱۳۸۳، ج ۱، ۶).

 

در این تحقیق از آن جایی که جامعه مورد نظر نامحدود در نظر گرفته شده است، ‌بنابرین‏ جهت محاسبه حجم نمونه مورد نیاز برای تحقیق حاضر از رابطه زیر استفاده گردیده است.

 

که در آن

 

P: برآورد نسبت صفت متغیر، (۵/۰ = P)

 

Z: مقدار متغیر نرمال واحد، متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد، ( )

 

مقدار اشتباه مجاز، (۰۶/۰ = )

 

مقدار P برابر با ۵/۰ در نظر گرفته شده است. زیرا اگر ۵/۰ = P باشد، n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا ‌می‌کند. این امر سبب می‌شود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد (آذر، مومنی، ۱۳۸۰ ،ج۲، ۷۲).

 

‌بنابرین‏ حجم نمونه مورد نیاز تحقیق عبارت است از:

 

 

 

تعداد نمونه آماری ۲۶۷ به دست آمد، با این وجود محقق جهت به دست آوردن اطلاعات بیشتر از نمونه ها و تعمیم مناسب نتایج نمونه آماری به جامعه آماری حدود ۳۰۰ پرسشنامه توزیع کرده و نهایتاًً ۲۲۰ پرسشنامه را جمع‌ آوری نمود. جدول زیر تمام موارد ذکر شده را به طور خلاصه نشان می‌دهد.

 

۳-۸-جدول مراحل جمع‌ آوری اطلاعات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد کل جامعه آماری تعداد نمونه محاسبه شده تعداد پرسشنامه توزیع شده تعداد پرسشنامه جمع‌ آوری شده نامحدود ۲۶۷ ۳۰۰ ۲۲۰

۳-۷- روش نمونه‌گیری

 

برای نمونه‌گیری روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک‌منظم استفاده شده است، در این روش، اعضای جامعه آماری یک شانس معین و برابر برای انتخاب شدن به عنوان آزمودنی دارند. موقعی که بدین گونه اعضاء را از جامعه آماری انتخاب می‌کنیم، احتمال بسیار دارد که الگوهای پراکنش ویژگی‌های که در تحقیق خود بدان علاقه‌مند هستیم، به همان صورت در عناصری که برای نمونه برمی‌گزینیم توزیع شده‌اند و لذا این روش، کمترین سوءگیری و بیشترین تعمیم‌پذیری را دارا می‌باشد (سکاران، ۱۳۸۱، ۳۰).

 

به طور کلی در این روش نمونه‌گیری به هر یک از افراد جامعه احتمال مساوی داده می‌شود تا در نمونه انتخاب شوند. به عبارت دیگر اگر حجم افراد جامعه N باشد حجم نمونه مساوی است (بازرگان، سرمد، حجازی، ۱۳۸۰، ۱۸۱).

 

۳-۸- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

 

در این تحقیق، برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نمونه ها هم از روش های آمار توصیفی و هم از روش های آمار استنباطی استفاده شده است.

 

در واقع ابتدا متغیرهای تحقیق به کمک روش های آمار توصیفی مورد آزمون قرار داده‌ شده است.

 

روش آماری مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از:

 

۳-۸-۱- مدل معادلات ساختاری

 

برای بررسی روابط عِلّی بین متغیرها به صورت منسجم کوشش‌های زیادی در دهه اخیر صورت گرفته است یکی از این روش‌ها نوید بخش در این زمینه مدل معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای مکنون است. بدون توجه به نام یا مفهوم بی‌شمار آن، این واژه به یک سری مدل‌های عمومی اشاره می‌کند که شامل تحلیل عاملی تأییدی[۸۵]، مدل‌های ساختاری همزمان کلاسیک[۸۶]، تجزیه و تحلیل مسیر[۸۷]، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس[۸۸] و سایر روش های آماری است (Hoyle, 1995, 1).

 

مدل معادلات ساختاری[۸۹] یک رویکرد آماری جامعی برای آزمون فرضیه‌هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده[۹۰] و متغیرهای مکنون[۹۱] می‌باشد (Hoyle, 1995, 1).

 

از طریق این رویکرد می‌توانیم قابل قبول بودن مدل‌های نظری را در جامعه‌‌های خاص با بهره گرفتن از داده های همبستگی، غیرآزمایشی، آزمایشی آزمون نمود.

 

۳-۸-۲- ضرورت مدل معادلات ساختاری در تحقیق

 

یکی از قویترین و مناسب‌ترین روش های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل چند متغیره است. زیرا ماهیت این گونه موضوعات، چند متغیره بوده و نمی‌توان آن ها را با شیوه دو متغیری (که هر بار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می‌شود) حل نمود.

 

مدل معادلات ساختاری چگونگی تأثیر مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای پنهان در مدل تحقیق بر سایر متغیرهای تحقیق را مشخص می‌کند، و ارتباطات مفروض میان متغیرهای مستقل و وابسته را ارزیابی می‌کند. در این تکنیک نیاز ‌به این وجود دارد که داده ها توزیع نرمال باشند و تعداد نمونه ها حداقل ۱۰۰ باشد. مهمترین مزیت این تکنیک دقت اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل همزمان داده ها (متغیر مستقل و وابسته) می‌باشد و هدف آن تأیید و تثبیت مدل تحقیق می‌باشد که بر اساس اطلاعات به دست آمده به صورت اولیه و مفهومی ترسیم شده است (Robert c. Maccallum, 1996).

 

تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس[۹۲] یا مدل سازی عِلّی یا مدل معادلات ساختاری یکی از اصلی‌ترین روش های تجزیه و تحلیل ساختارهای داده های پیچیده است.

 

‌بنابرین‏ از آنجایی که در تحقیق حاضر چند متغیر مستقل وجود دارد که می‌بایستی اثر آن ها بر روی متغیر وابسته مورد بررسی قرار گیرد استفاده از مدل معادلات ساختاری ضرورت می‌یابد.

 

تجزیه و تحلیل

 

یافته های تحقیق

 

۴-۱- مقدمه

 

داده های جمع‌ آوری شده به منظور تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری، می‌باید در قالب آزمون‍های آماری به اطلاعات ارزشمند تبدیل گردند. در واقع تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است، و از اصلی‌ترین و مهمترین بخش‌های تحقیق محسوب می‌شود. این فصل در بخش آمار توصیفی و استنباطی تنظیم شده است که در بخش توصیفی به بررسی وضعیت جمعیت شناختی نمونه آماری تحقیق پرداخته و در بخش آمار استنباطی با بررسی موارد زیر پرداخته شده است:

 

    1. آزمون کایزر میر اولکین و بارتلت برای اطمینان از کفایت نمونه ها برای تحلیل عاملی اکتشافی

 

    1. تحلیل عاملی اکتشافی برای حذف سئوالات دارای بار عاملی و اشتراکات کم (برای آمادگی بیشتر برای تحلیل عاملی تأییدی)

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...