محتوای جلسات روایت درمانی با بهره گیری از کتاب روایت درمانی ( وینس لید و مانک، ۱۳۹۰) به شرح زیـر بـوده است:

 

در ابتدا شعارهایی برای جلسات روایت درمانی انتخاب شدند:

 

۱- مشکل، مشکل است فرد، مشکل نیست.

 

۲-دنیا آن چیزی نیست که هست بلکه آن چیزی است که فکر می‌کنیم.

 

جلسـه ی اول) معرفی اعضا، توضیح قوانین گروه، معرفی روایت درمانی، توصیف داستان مسلط افراد در زندگی و روایت زندگی و دادن تکلیف در خانه، از اعضا خواسته شد که اهداف خود را از حضور در این کارگاه بیــان کننــد، حضور منظم، بیان اصل راز داری و ارزش جلسات آموزشی برای اعضـا

 

جلسـه ی دوم)مرورتکلیف جلسه پیشین، شـرح مکفی درباره اهداف، ارزشهـا، و محتـوای درمـانی، ایجـاد موقعیت اشتراکی در درمـان و محوریـت دادن بـه مراجـع، شرح داستان مشکل دار،گوش دادن دقیق به جزئیات زبـان مراجع،نامگذاری مشترک مشکل با توجـه بـه اولویـت بـه واژه ها و زبان مراجع،ارائه تکلیف برای جلسه بعدی

 

جلسه ی سوم) گوش دادن دقیـق بـه زبــان و واژههــا و اســتعارههــای مراجــع،اســتفاده از زبــان ‌برون‌سازی و جداسازی مشکل ازشخص یا شخصیت، بررسی روایت بیان شـده هـر یـک از اعضـا از دیـد دیگـر اعضای گروه

 

جلسه چهارم) مرور جلسات پیشین، به چالش کشیدن داستان و ارائه یک دورنمای توضیحی خارج از مشـکل بـه افراد می‌باشد، مراجع بـه توصـیف روایـت هـای کوچـک و برونی سازی مشکل می پردازد (به طوری کـه بـین خـود و مشکل تفاوت قائل می شود) همچنین افراد تشویق می‌شوند از طریق پرسش‌های تأثیرگذار، عقاید و واکنشهایشان را در برابر مشکلات روشـن سـازند،دادن تکلیف مبنی بر ساخت نقاب برای شخصیت (چالش) مشکل

 

جلسـه ی پـنجم)مرور تکلیف جلسه پیشین، مصاحبه با شخصیت (چالش) مشکل، نامگـذاری مشکل، ساخت شکنی روایت های مشکل دار، بازمعنـایی یـا زدن برچسب جدید برای مشکل مطرح نمودن روایـت هـای جایگزین و مـرجح، کمـک بـه کسـب آگـاهی و قـدرت و احساس عاملیت شخصی و امید در مراجع از طریق به بحث گذاشــتن پیامــدهای منحصــر بــه فــرد، تشــویق اعضــا بــه رفتارهای مغایر با داستان سرشار از مشکل در فاصله ی بین جلسات، دادن تکلیف درمورد توانمندیها، مهارت ها،موفقیت ها، آرزوها…

 

جلسه ششم) مرور تکلیف جلسه پیشین، پرسش از مراجـع دربـاره اسـتثناها و موارد منحصر به فرد (زمانی که مراجع تحـت فشـار مشـکل نبوده)، تمرکز و تأکید بـر جزئیـات احساسـات و تفکـرات و رفتارهای این موارد منحصر به فرد بسط این موارد منحصر به فرد به حال، دادن تکلیف درمورد ویژگی‌های مثبت فرد از زبان دیگران

 

جلسه ی هفـتم) مرور تکلیف جلسه پیشین، در میـان گذاشـتن قصـه ی خویش توسط اعضـا بـا گـروه، گفتگـودربـاره افـراد مهـم زندگیش در گذشته وجهت یادآوری مشـکلات حـل نشده انواع مهارت‌ها عبارتند از:

 

۱) مهارت های حرف زدن: هر یک از طرف خودشـان حـرف بزننـد، اطلاعـات حسـی خودشان را توصیف کنند، بیان افکار، بیان احساسات، طرح خواسته ها.

 

۲) مهارت های گوش دادن درخواسـت از مراجـع جهت نوشتن نامه هـای پسـت نشـده. بخشـیدن، فرامـوش کردن و یا رها کردن افراد زورگو و سـوء اسـتفاده کننـده و کسانی کـه در گذشـته موجـب خـاطرات ناخوشـایند بـرای مراجع بوده اند.

 

جلسه ی هشتم) مرور بر خاطرات و اقـدامات احتمالی مراجع درباره مطالب جلسه قبل،گفتگـو در مـورد تجربه های مثبت و روایت های جـایگزین، دوبـاره گـویی و تثبیت روایت های جایگزین،تأییـد و تصـدیق روایـت هـای جایگزین مراجع، ارزیابی نتایج حاصـل از روایـت درمـانی و رفع نقایص.

 

جلسه نهم) بحث گروهی درباره ی تغییرات ایجاد شده در افراد به واسطه شرکت در جلسات، بررسی شواهد مربوط به تغییر در گروه.

 

جلسه دهم) اجرای پس آزمون افسردگی از دوگروه آزمایش و کنترل، برگزاری جشن به علت موفقیت اعضا در شکست دادن مشکلات و رسیدن به شعار جلسه اول روایت درمانی مبنی بر این که مشکل، مشکل است فرد، مشکل نیست.بیشترکارروایت درمانی شامل گفتن ودوبـاره گویی است.درمان،زمانی پایان می‌یابد که مراجع احسـاس کند روایتش تغییر ‌کرده‌است.

 

۳-۵ روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها

 

در این پژوهش مشخصات جمعیت شناختی اعضای ‌گروه‌های آزمودنی و مهمترین شاخص های توصیف آن ها بر اساس اندازه های گرایش به مرکز و پراکندگی ‌از مرکز و جداول فراوانی و نمودارها استفاده شد و در بخش آزمون فرضیه‌ها نیز از آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی معناداری فرضیه های تحقیق استفاده شد.

 

پردازش های آماری لازم بر روی نمره ها با بهره گرفتن از برنامه نرم افزاری SPSS انجام شد.

 

فصل چهارم

 

توصیف و تجزیه و تحلیل داده های تحقیق

 

۴-۱ توصیف داده ها

 

جدول شماره ۴-۱: توزیع فراوانی سن (گروه کنترل)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سن(گروه کنترل) فراوانی[۲۱] درصد[۲۲] درصد تجمعی[۲۳] ۲۴ ساله ۱ ۱۰٫۰ ۱۰٫۰ ۲۵ ساله ۲ ۲۰٫۰ ۳۰٫۰ ۲۶ ساله ۱ ۱۰٫۰ ۴۰٫۰ ۲۸ ساله ۱ ۱۰٫۰ ۵۰٫۰ ۲۹ ساله ۱ ۱۰٫۰ ۶۰٫۰ ۳۰ ساله ۲ ۲۰٫۰ ۸۰٫۰ ۳۲ ساله ۱ ۱۰٫۰ ۹۰٫۰ ۳۸ ساله ۱ ۱۰٫۰ ۱۰۰٫۰ جمع ۱۰ ۱۰۰٫۰

همان‌ طور که در جدول (۴-۱)؛ توزیع فراوانی ‌در مورد سن افراد گروه کنترل مربوط به سنین ۳۰ ساله و ۲۵ ساله با ۲۰ درصد و بقیه سنین نیز هر کدام یک نفر (۱۰ درصد) می‌باشد.

 

نمودار (۴-۱)؛ نمایه تصویری سن گروه گواه را نشان می‌دهد:

 

نمودار شماره ۴-۱: درصد فراوانی سن(گروه کنترل)

 

 

 

جدول شماره ۴-۲: توزیع

 

فراوانی تحصیلات (گروه کنترل)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تحصیلات(گروه کنترل) فراوانی درصد درصد تجمعی دبیرستان ۶ ۶۰٫۰ ۶۰٫۰ فوق دیپلم ۲ ۲۰٫۰ ۸۰٫۰ لیسانس ۲ ۲۰٫۰ ۱۰۰٫۰ جمع ۱۰ ۱۰۰٫۰

همان‌ طور که در جدول (۴-۲) ملاحظه می شود، تعداد ۶ نفر (۶۰ درصد) از گروه کنترل دارای تحصیلات دبیرستانی، ۲ نفر (۲۰ درصد)، تحصیلات در حد فوق دیپلم و ۲ نفر (۲۰ درصد) نیز دارای تحصیلات در حد لیسانس می‌باشند.

 

نمودار (۴-۲) نمایه تصویری درصد فراوانی سن افراد در گروه گواه را نشان می‌دهد:

 

نمودار شماره ۴-۲: درصد فراوانی تحصیلات(گروه کنترل)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...