– پیشنهاد نهایی
– آیا اهداف از طریق واگذاری قابل دستیابی هستند؟
– بررسی میزان تاثیر واگذاری بر تحقق استراتژی آموزش
– بررسی اهداف هزینه‌ای
– بررسی اهداف سازمان ی
– ارزیابی اولیه
– گزارش نهایی
– درخواست اطلاعات از تامین کنندگان
– تعیین سوابق و مشخصات تامین کنندگان
– درخواست اطلاعات
– تعیین معیارهای کارایی
– ارزیابی اطلاعات
– درخواست ارائه طرح های پیشنهادی
– آیا نظام آموزش آمادگی واگذاری را دارد؟
– نیازسنجی برای یکپارچگی عملیات
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

– بررسی ساختار اجرایی نظام آموزش
– گزارش اولیه
– گزارش نهایی
– انتخاب تامین کنندگان و مذاکرات توافقی
– انتخاب تامین کنندگان
– مذاکرات مربوط به قرارداد
– مدیریت تامین کننده
– انجام بازدیدهای دوره‌ای
بعد از ارزیابی میزان آمادگی نظام آموزش، می توان فرایند اجرایی مدل یاد شده را بدین شکل صورت داد.
تعیین مرجع تصمیم گیرنده. مسئولیت تصمیم‌گیریهای کلان در فرایند واگذاری را برعهده خواهد داشت. با توجه به ماهیت استراتژیک آموزش، این تصمیمات توسط کمیته ای متشکل از مدیریت ارشد، متخصصان آموزش و عوامل ذیربط اتخاذ می گردد.
تدوین فرایند های اجرایی. در این مرحله مشخص می‌شود که چه فعالیتهایی باید در داخل سازمان اجرا گردد و کدام فعالیت ها باید واگذاری شوند؟
انتخاب پیمانکار . انتخاب پیمانکار یک مسأله تصمیم‌گیری چند معیاره/ چند هدفی/ چند مشخصه‌ای است که در آن آلترناتیو‌ها و معیارهای انتخاب پیمانکاران [هزینه، زمان، کیفیت و غیره] بررسی می شوند.
تنظیم قرارداد. قرارداد منعقده باید ضمن جامعیت، آنقدر در سازگاری با محیط منعطف باشد که محدودیت هایی چون اطلاعات ناقص و عدم قطعیت در آن اثر گذار نباشند.
تصمیم‌گیری در خاتمه روابط واگذاری . در این زمینه سازمان یکی از سه گزینه زیر را پیش رو خواهد داشت:
– اجرای برنامه در داخل. در پروژه‌های کوتاه مدت آموزشی که از طریق واگذاری پیاده و اجرا می‌شود، معمولاً پس از یک دوره واگذاری ، فعالیت و یادگیری، به داخل سازمان آورده می‌شود.
– ادامه فعالیت پیمانکار فعلی. ادامه همکاری با پیمانکار فعلی، یکی از آلترناتیوهایی است که در هنگام خاتمه روابط می‌توان از آنها استفاده نمود.
– انتقال فعالیت به پیمانکار جدید. معمولاً در شرایطی که از پیمانکار فعلی رضایت کافی وجود نداشته باشد و سازمان همچنان تمایل به واگذاری داشته باشد، این گزینه انتخاب می‌شود.
تبیین فرایندهای یاد شده، به معنای آمادگی برای مواجهه با چالشهاست، ولی قبل از هر چیز باید مشخص شود که از مراحل برشمرده شده چه انتظاری می رود و برآیند هر کدام چیست؟ پاسخ به این سؤال و اتکا بر اهداف و استراتژی سازمان ، اطمینان بیشتری در تصمیمات اتخاذ شده ایجاد می نماید.
۲-۲-۳-۲۱ ملاحظات سازمانی
مدل تصمیم گیری منبع یابی استراتژیک، با تمرکز بر دو جهت سعی در توسعه آموزشهای سازمان ی دارد. اول تمرکز بر منابع اصلی سازمان و حداکثر بهره برداری از امکانات داخلی ودوم واگذاری فعالیت هایی که سازمان دارای قابلیت خاصی در آن زمینه نیست. (کمپبل[۳۷]، ۱۹۹۵) ضروری است قبل از هر اقدام جدی، برنامه و رویکرد مشخصی برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده تعیین گردد. به همین منظور لازم است که بررسی شود آیا موقعیت سازمان برای واگذاری آموزش مناسب است یا خیر؟ تمرکز بر مواردی که می توانند با واگذاری بهبود یابند [هزینه، قابلیت ها ، تمرکز مدیریت]، مواردی که می توانند بر فرایند واگذاری اثر گذار باشند [ملاحظات و موارد مرتبط به قابلیت ها و محدودیتهای موجود] و محاسبه میزان کارایی و اثربخشی هزینه‌های واگذاری به نظام آموزش کمک خواهد نمود تا تصمیماتی را که بطور بالقوه بهترین گزینه برای تعیین فرایند واگذاری هستند، شناسایی و انتخاب نماید.
۲-۲-۳-۲۲ منافع و چالش ها
با توجه به شرایط محیطی و الزامات آموزشی، واگذاری این امکان را برای نظام آموزش فراهم می آورد که متناسب با حوزه تخصصی سازمان ، آموزش های مورد نیاز را با اطمینان بخشی وکیفیت بالاتر ارائه نماید. آشنایی با منافع حاصل از واگذاری، به تصمیم گیری درست نظام آموزش، برای بهره گیری از منابع بیرونی کمک خواهد نمود:
– اقتصادی شدن برنامه ها در زمینه طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی
– دسترسی به تجربیات سایر مراکز و متخصصان خارج از سازمان
– کسب مهارت های جدید
– پرکردن شکاف های آموزشی موجود از طریق بکارگیری ایده‌های نو و ظرفیت های بیرونی
– ایجاد انعطاف‌پذیری در منبع یابی
– کاهش زمان رسیدن به اثربخشی لازم
– ایجاد امکان تمرکز بر فعالیت های اساسی
– انعطاف‌پذیر نمودن ساختار نظام آموزش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...